Transparent
Bovenste afbeelding

Wat zijn de manieren om afval te verminderen in de horecasector?

Volgens de Europese Commissie produceert toerisme 6,7% van het afval in Europa. Het is een slimme zet om afval te elimineren, te recyclen en te verminderen, met name plastic en karton, die de winst verlagen en bijdragen aan klimaatverandering.

Afvalvermindering als onderdeel van uitmuntende horeca

De gemiddelde hoeveelheid ongesorteerd afval per gast per nacht bedraagt bijna een halve kilo, die door de horecasector dag in dag uit moet worden afgevoerd. Het terugdringen van dit afvalniveau verbetert het milieu en creëert een uniek profiel voor een horecabedrijf.

Bestrijd eenmalige porties
Eenmalige porties (zakjes en verpakkingen) zijn een van de grootste afvalbronnen in de horecasector. Eenvoudige aanpassingen zoals pompdispensers voor zeep en lotions, potjes en schalen voor jam en smaakmakers, en het gebruik van lokale producenten voor bakwaren kunnen allemaal verpakkingsafval beperken dat de winst aantast.

Scheid recycling
Gasten kunnen feitelijk het recyclen voor u doen! Door recyclingzones in een horecabedrijf in te richten, kunnen gasten plastic- en papierafval apart weggooien. Dit vereenvoudigt uw afvalsystemen en stelt een bedrijf in staat afval efficiënt te verpakken, waarbij afvalpersen en balenpersen kunnen worden gebruikt om transportkosten te verlagen.

Bespaar water
Van waterkannen op de tafels tot afdekkingen op een zwembad, de horecasector kan enorme besparingen realiseren op water. Drukknopkranen in badkamers, vooral in openbare ruimtes, kunnen het waterverbruik met wel 30% verminderen. Gasten vragen om handdoeken opnieuw te gebruiken verlaagt de waskosten gemiddeld met ongeveer 17%.

Overweeg upcycling
Het herbestemmen en hergebruiken van items die anders afval zouden zijn, is een creatieve manier waarop horecabedrijven geld kunnen besparen. Oude meubels kunnen bijvoorbeeld vaak worden hergebruikt in personeelsruimtes, beschadigde items kunnen opnieuw worden geschilderd en glazen potten en flessen kunnen worden hergebruikt als buitenlantaarns en vazen.

Afvalvermindering in de horeca – een denkwijze én een praktijk

Voor veel horecabedrijven is afval een bijproduct van de misvatting dat klanttevredenheid afhankelijk is van consumentisme. Medewerkers trainen om klanttevredenheid deels te zien als het zorgvuldig omgaan met middelen is een complex maar lonend proces. Enkele voorbeelden zijn:

  • Gasten helpen plaatsen te vinden via Google Maps in plaats van papieren toeristenkaarten te gebruiken
  • Alleen de servetten geven die gasten nodig hebben, of stoffen servetten gebruiken in plaats van een grote stapel papieren exemplaren
  • Een app ontwikkelen voor uw menu/faciliteiten in plaats van een brochure

Het allerbelangrijkste is dat het uw medewerkers helpt om uw waarden rond afvalvermindering over te brengen wanneer zij in contact staan met gasten. Dit creëert een uniek merk voor uw horecabedrijf.

Hoe kunnen wij helpen?

Neem contact met ons op als u meer wilt horen over hoe Mil-tek uw bedrijf kan helpen het afvalbeheer te optimaliseren.

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.